lördag 21 juli 2012

Göra egna tags

Plötsligt händer det säger reklamen och i går hände det mig - jag fick en idé. Jag håller på med ett större pysselprojekt åt en nära vän och till det behöver jag ha tags i olika storlekar. Har funderat ett tag på hur jag skulle kunna använda mina dies till detta. Medan jag scrappade tänkte jag på att man måste kunna lägga emellan något för att hindra diesen att skära igenom där man inte vill skära igenom. Då slog det mig att man borde kunna använda embossingmattan så jag testade och fick ett riktigt bra resultat.

Detta har "säkert alla" andra vetat hur länge som helst men jag tänkte ändå visa hur man kan göra.


Det du behöver är

  • en die som stämmer måttmässigt med hur stor tagsen ska bli. 
  • En bit cardstock i rätt storlek - tänk bara på att diesen tar en del av papperet.
  • Cuttlebug eller liknande maskin

Ordningen på plattorna i Cuttlebugen är A + B + C.
Som ses på bilden ligger den del av cardstocksbiten som ska skäras i utanför embossingsmattan med diesen ovanpå.

En otydlig bild på hur jag har lagt platta C ovanpå allt..


Så här blir resultatet - jag har distressat lite på kanterna bara. Ganska enkelt men man måste vara mycket noga när man lägger ner diesen och kör igenom CB:n så att allt blir rakt.


Nu är det fritt fram att dekorera precis som man vill - fördelen med egna tags är att man kan ju färgmatcha!

Exempel hittar ni här

//Jenny


4 kommentarer:

  1. Det där har jag aldrig provat eller sett någon annan göra. Snyggt och smart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, roligt att någon uppskattar det!

      Radera
  2. Men gu så smart! Detta ska jag testa! Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt skoj att det kan hjälpa någon annan!

      Nu har jag lagt in ett exempel i bloggen om du vill titta
      http://pysseljenny.blogspot.se/2012/08/egna-tags-exempel.html
      //Jenny

      Radera